Forumindex Spexforumet
Riksforumet för spex!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Örebrospexet Kvinndomsprovet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Recensioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gunnar
100-inlägg-klubbare
100-inlägg-klubbare

Registreringsdatum: 21 mars 2005
Från: Lessebo

InläggPostat: sön mar 14, 2010 20:50    Rubrik: Örebrospexet Kvinndomsprovet Svara med citat

...eller att göra en tavla är väl ingen konst?

Bevistade för första gången Örebrospexet i helgen, vilket antagligen var första gången för en Kalmarspexare (eller före detta dito). Däremot var både Spexpack, Liss och Umespexet (70 mil, mina damer och herrar!) representerade i publiken.

Det första jag vill lyfta fram i recensionen är orkestern. Nu finns ju en musikhögskola i Örebro, så att musikerna skulle vara bra var väl ingen överraskning, men mixningen av densamma var fantastisk, trots att de satt ute i publiken och spelade. Bevisar kanske bara hur praktiskt det är med digitala trumset. Kören var bland det tajtaste jag hört i ett spex.

Även i ensemblen höll sången hög klass. Prins Eugen imponerade med sin klara stämma, de flesta skulle annars anse att en The Ark-låt vore att ta sig vatten över huvudet. Annars var det här basarnas spex, och i á cappella-numren mullrade det gott i bänkraderna. Att Strindberg, i Örebros tappning en bitter emo, fick sjunga Be Prepared var ett utomordentligt exempel på bra låtval, synd bara att han inte fick sjunga hela, när den nu framförs så sällan. Istället avslutas den med att glida över i Hakuna Matata, vilket dessvärre kändes lite klyschigt i den situationen (två polare sjunger om varandra). Dock lyckades Jenny Lind få till en riktig stänkare av Let Me Entertain You, som annars används alltför ofta, och oftast alltför dåligt, i väldigt många spex. I samma andetag som Jenny Lind bör även nämnas Larsa, som även han framförde sina låtar med en ytterst proffsig inlevelse.

Enda problemet bland låtarna var väl att de var för många, där flera inte riktigt kändes nödvändiga. Selma Lagerlöfs låt när hon super till med Rydberg och Strindberg kändes inte riktigt som att den fyllde någon funktion. Trots den stora låtmängden var det dock ironiskt nog ett glapp i första akten där det gick så länge mellan låtarna att man började fundera över det. Mer balans hade kunnat stärka ett spex som redan var mycket bra.

För bra var det! Storyn var väl genomtänkt och alla subplots lyckades faktiskt bidra till helheten. Jag vill dock särskilt lyfta fram August Strindberg och Viktor Rydberg, som regerade scenen varje gång de gjorde entré. Och dessutom hade de en egen entré-musik, vilket gjorde att publiken, liksom jag, började tjuta av glädje varje gång den spelades. Det var en fröjd att se dessa två herrar interagera.

Dekoren var presentabel och funktionell i första akten, för att glida över till makalöst vacker i andra. Fondmålningen med (antar jag) naturen kring Uppsala gjorde att det kändes som man satt där i solskenet. Kostymerna var vackra, och då i synnerhet Jenny Linds klänningar (hon bytte ganska ofta!). Hade dock gärna sett mer färg på dansarna.

Och apropå dansen så kändes den väldigt hämmad av scenens storlek. Hade gärna sett vad som hänt om man låtit dansarna komma på en större scen.

I korthet: Är du i Örebro-trakten, åk och se Kvinndomsprovet!

Själv vill jag tacka Örebrospexet för en trevlig föreställning och en trevlig galasittning. Vill be om ursäkt för att jag var tvungen att gå innan den var slut, men sista bussen till Adolfsberg gjorde mig så illa tvungen.

/Gunnar

Edison 2006: Skådis, låtar, grafik
Kristina 2007: Kapellmästare, grafik
Törnrosa 2008: Låtar
Linné 2009: Låtar
Artur 2010: Låtar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Albert
nolla
nolla

Registreringsdatum: 26 maj 2007
Från: LiSS

InläggPostat: mån mar 15, 2010 19:09    Rubrik: Re: Örebrospexet Kvinndomsprovet Svara med citat

Gunnar skrev:
Vill be om ursäkt för att jag var tvungen att gå innan den var slut, men sista bussen till Adolfsberg gjorde mig så illa tvungen.

Betyder det att det var ett långt spex?

Edit: Fast nu läste jag lite längre och förstod att det var sittningen som inte hann ta slut i tid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Albin
100-inlägg-klubbare
100-inlägg-klubbare

Registreringsdatum: 23 oktober 2007
Från: Kumla

InläggPostat: mån mar 15, 2010 21:44    Rubrik: Svara med citat

Tack för en fin recension!

Och tack för att du (och alla andra som var där, naturligtvis) kom!

Örebrospexet 07/08 - Furstinnan av Sicilien - Gitarrist
Till överst på sidan
Skalman
Översteordbajsare
Översteordbajsare

Registreringsdatum: 24 februari 2008
Från: Umespexarna/MESK (f.d. Stjärnparadare)

InläggPostat: mån mar 15, 2010 23:10    Rubrik: Svara med citat

Jag vill påpeka att det var medlemmar från MESK - Medicinarspexet i Umeå med också, även om de i och för sig även var Umespexare, så kallade bispexuella.
2009 Transsylvanien (regi, groggis)
2010 [titel] (scen, dekor, film)

Gör inte idag det du kan glömma bort imorgon att du skulle ha gjort igår.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Oa
Dubbel Forumjunkie
Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 01 november 2002
Från: Agrara TransLingvistiska AllmänSpexeriet i Skövde

InläggPostat: tis mar 30, 2010 11:41    Rubrik: Svara med citat

Albin skrev:
Tack för en fin recension!

Och tack för att du (och alla andra som var där, naturligtvis) kom!

Som flickan sa till biskopen

-ur Älgen av Edgar Allan Poe
Till överst på sidan
Albin
100-inlägg-klubbare
100-inlägg-klubbare

Registreringsdatum: 23 oktober 2007
Från: Kumla

InläggPostat: tor apr 01, 2010 10:51    Rubrik: Svara med citat

Yay! 130 inlägg på forumet och jag har äntligen fått min första biskop! Razz
Örebrospexet 07/08 - Furstinnan av Sicilien - Gitarrist
Till överst på sidan
Oa
Dubbel Forumjunkie
Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 01 november 2002
Från: Agrara TransLingvistiska AllmänSpexeriet i Skövde

InläggPostat: mån apr 12, 2010 09:27    Rubrik: Svara med citat

Trevligt att man kan skänka lite glädje.

-ur Älgen av Edgar Allan Poe
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Recensioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum