Forumindex Spexforumet
Riksforumet för spex!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Turkturk

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kåserier
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Qaryn
Dubbel Forumjunkie
Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 07 oktober 2002
Från: Kårspexet THS

InläggPostat: tor okt 24, 2002 18:13    Rubrik: Turkturk Svara med citat

Kom hem från Istanbul i eftermiddags. Var där tre hela dagar med min kursare Maria, under förevändning att studera islamisk arkitektur. Det var rätt lagom. Alternativet var två veckor i Marocko, samtidigt som Smygisen. Och så kan man ju inte ha det!

Vi hann, trots den korta tiden, se det man "skulle se":
Ayasofia; Blå mosken; basarerna; Topkapi; Süleimaniyemoskén; Galatatornet; Yenimoskén; profeten Mohammeds skäggstrån, fotavtryck, sandaler, mantel, tand, hotbrev till kopterna, etc. (finns i Topkapi).

Jag har prutat på varor i basaren, blivit bjuden på äppelte, blivit tillfrågad om mitt namn, var jag är ifrån och om jag vill få skorna putsade tusen gånger:
"Lady, lady, shoeshine, where are you from, what's your name, you have a beautiful name, you are very beautiful, please..."

I Turkiet heter allt nånting med "turk". Deras "landsfader" hette Atatürk, som jag har hört betyder "urturken". Han enade landet på 1920-talet, det är alltså inte särskilt länge sen denna "urtid" (hans "enande" gick för övrigt i princip ut på att han deporterade eller avlivade alla som inte var etniska turkar).
Deras ledande mobiloperatör heter Turkcell. Digiturk är ett annat. För med personligen ledde det här till att jag konstant gick omkring och försökte hålla mej för skratt, eftersom allt detta turkande för mej har en något komisk klang. Smaka på ordet: "turk". Låter det inte lite roligt? Turkturk. Med risk för att bli halshuggen för att jag inte visar respekt... Tyvärr är Turkiet mer av en polisstat än man kanske tror eller vet om. Hela tiden partrullerade polisbilar på dom trånga gatorna och ropade saker i högtalarna, överallt stod beväpnade militärer, cyklande poliser och vanliga fotpoliser.

Jag har lärt mej lite turkiska. Fast inte särskilt mycket:

teşekkür ederim - tack så mycket
birşey değil - ingen orsak

merhaba - hej
gülegüle - hejdå

kaç para - hur mycket (kostar...)

affedersiniz - ursäkta mej

hayir teşekkür ler - nej tack!

Dessutom har jag nästan utgett mej för att vara muslim... Efter att jag och Maria hade varit i hamam (turkiskt "badhus" där man ligger i ett fuktigt rum på en varm marmorhäll och blir intvålad av turkiska babusjkor) och gick genom gatorna med utsläppt, vått hår så märkte vi att alla män blev som tokiga och började följa efter oss, försöka sälja sina söner till oss (sant!), viska saker i våra öron, etc. För att få dom att sluta bestämde jag mej för att helt enkelt ta på mej min sjal på huvudet. Det funkade... Maria, som är halvgrek, ser ju redan lite turkisk ut, och när jag gick med slöja började folk prata turkiska med oss istället... tyvärr vet jag inte vad dom sa, men jag tror inte att det var några inviter i alla fall. Fast luggen stack nog ut ibland, för rätt många tittade på mej och såg väldigt konfunderade ut.
Jag gjorde det inte för att driva med muslimerna i alla fall, jag gjorde det av självbevarelsedrift. För övrigt finns det en bild av mej vid Gyllene hornet iförd "slöja" som bevis. Vem vet, ni kanske får se den nån gång.

Hej hej!
/Qaryn

100 klubben #118
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Qaryn
Dubbel Forumjunkie
Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 07 oktober 2002
Från: Kårspexet THS

InläggPostat: tor okt 24, 2002 18:17    Rubrik: babels bokstäver Svara med citat

Det verkar som om den turkiska teckenuppsättningen inte stöds av det här forumet (diskriminering!), så för att förtydliga:

ş är förstås ett s med svans under. Uttalas "sch"

ğ är ju ett g med liten glad mun över. Uttalas "j"

c med svans under uttalas "tj".

Nu är ni redo att fara till Turkiet!

100 klubben #118
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Trippel ForumJunkie
Trippel ForumJunkie

Registreringsdatum: 05 september 2002
Från: Tattby / Kårspexet

InläggPostat: tor okt 24, 2002 23:13    Rubrik: Svara med citat

Herr Atatürk höll förresten på fotbollslaget Fenerbache som har blåa och gula klubbfärger. Fenerbache-supportrarna är mycket stolta över just detta. Precis som vi AIK-are är över att dyslexi-Gurra XVI håller på AIK.
#103 Kårspexets 100-klubb KVSIF 92-96, sKVSIFg salig Kröken
Kårspexetluvan100 klubbenRevolution!PenntrollOrdbajsa 2 SynthareSpråkfascistSwamp thing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Petter
100-inlägg-klubbare
100-inlägg-klubbare

Registreringsdatum: 05 september 2002

InläggPostat: mån okt 28, 2002 09:21    Rubrik: Svara med citat

Jag är mer stolt över att Svullo håller på gnaget, och Tommy Nilsson för katten....

P
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oa
Dubbel Forumjunkie
Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 01 november 2002
Från: Agrara TransLingvistiska AllmänSpexeriet i Skövde

InläggPostat: sön jun 27, 2010 07:15    Rubrik: Re: Turkturk Svara med citat

Qaryn skrev:
För övrigt finns det en bild av mej vid Gyllene hornet iförd "slöja" som bevis. Vem vet, ni kanske får se den nån gång.

Kan inte erinra mig att vi har fått det, så det är nog hög tid nu.

zombie

-ur Älgen av Edgar Allan Poe
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kåserier Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum