|
Spexforumet Riksforumet för spex!
|
| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Qaryn Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 07 oktober 2002 Inlägg: 7036 Från: Kårspexet THS
|
Postat: tor okt 24, 2002 18:13 Rubrik: Turkturk |
|
|
Kom hem från Istanbul i eftermiddags. Var där tre hela dagar med min kursare Maria, under förevändning att studera islamisk arkitektur. Det var rätt lagom. Alternativet var två veckor i Marocko, samtidigt som Smygisen. Och så kan man ju inte ha det!
Vi hann, trots den korta tiden, se det man "skulle se":
Ayasofia; Blå mosken; basarerna; Topkapi; Süleimaniyemoskén; Galatatornet; Yenimoskén; profeten Mohammeds skäggstrån, fotavtryck, sandaler, mantel, tand, hotbrev till kopterna, etc. (finns i Topkapi).
Jag har prutat på varor i basaren, blivit bjuden på äppelte, blivit tillfrågad om mitt namn, var jag är ifrån och om jag vill få skorna putsade tusen gånger:
"Lady, lady, shoeshine, where are you from, what's your name, you have a beautiful name, you are very beautiful, please..."
I Turkiet heter allt nånting med "turk". Deras "landsfader" hette Atatürk, som jag har hört betyder "urturken". Han enade landet på 1920-talet, det är alltså inte särskilt länge sen denna "urtid" (hans "enande" gick för övrigt i princip ut på att han deporterade eller avlivade alla som inte var etniska turkar).
Deras ledande mobiloperatör heter Turkcell. Digiturk är ett annat. För med personligen ledde det här till att jag konstant gick omkring och försökte hålla mej för skratt, eftersom allt detta turkande för mej har en något komisk klang. Smaka på ordet: "turk". Låter det inte lite roligt? Turkturk. Med risk för att bli halshuggen för att jag inte visar respekt... Tyvärr är Turkiet mer av en polisstat än man kanske tror eller vet om. Hela tiden partrullerade polisbilar på dom trånga gatorna och ropade saker i högtalarna, överallt stod beväpnade militärer, cyklande poliser och vanliga fotpoliser.
Jag har lärt mej lite turkiska. Fast inte särskilt mycket:
teşekkür ederim - tack så mycket
birşey değil - ingen orsak
merhaba - hej
gülegüle - hejdå
kaç para - hur mycket (kostar...)
affedersiniz - ursäkta mej
hayir teşekkür ler - nej tack!
Dessutom har jag nästan utgett mej för att vara muslim... Efter att jag och Maria hade varit i hamam (turkiskt "badhus" där man ligger i ett fuktigt rum på en varm marmorhäll och blir intvålad av turkiska babusjkor) och gick genom gatorna med utsläppt, vått hår så märkte vi att alla män blev som tokiga och började följa efter oss, försöka sälja sina söner till oss (sant!), viska saker i våra öron, etc. För att få dom att sluta bestämde jag mej för att helt enkelt ta på mej min sjal på huvudet. Det funkade... Maria, som är halvgrek, ser ju redan lite turkisk ut, och när jag gick med slöja började folk prata turkiska med oss istället... tyvärr vet jag inte vad dom sa, men jag tror inte att det var några inviter i alla fall. Fast luggen stack nog ut ibland, för rätt många tittade på mej och såg väldigt konfunderade ut.
Jag gjorde det inte för att driva med muslimerna i alla fall, jag gjorde det av självbevarelsedrift. För övrigt finns det en bild av mej vid Gyllene hornet iförd "slöja" som bevis. Vem vet, ni kanske får se den nån gång.
Hej hej!
/Qaryn _________________ "Jag vet att jag är en kossa. Men jag sjunger bra." Montserrat Caballet
Orkester- och manusposter med mer eller mindre ansvar, 2000-2007
#118 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Qaryn Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 07 oktober 2002 Inlägg: 7036 Från: Kårspexet THS
|
Postat: tor okt 24, 2002 18:17 Rubrik: babels bokstäver |
|
|
Det verkar som om den turkiska teckenuppsättningen inte stöds av det här forumet (diskriminering!), så för att förtydliga:
ş är förstås ett s med svans under. Uttalas "sch"
ğ är ju ett g med liten glad mun över. Uttalas "j"
c med svans under uttalas "tj".
Nu är ni redo att fara till Turkiet! _________________ "Jag vet att jag är en kossa. Men jag sjunger bra." Montserrat Caballet
Orkester- och manusposter med mer eller mindre ansvar, 2000-2007
#118 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
#103 Trippel ForumJunkie

Registreringsdatum: 05 september 2002 Inlägg: 7578 Från: Tattby / Kårspexet
|
Postat: tor okt 24, 2002 23:13 Rubrik: |
|
|
Herr Atatürk höll förresten på fotbollslaget Fenerbache som har blåa och gula klubbfärger. Fenerbache-supportrarna är mycket stolta över just detta. Precis som vi AIK-are är över att dyslexi-Gurra XVI håller på AIK. _________________ Pär, Kårspexet 96-05 Dir Em, Adresslistechef(r)
#103 Kårspexets 100-klubb KVSIF 92-96, sKVSIFg salig Kröken
       |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Petter 100-inlägg-klubbare

Registreringsdatum: 05 september 2002 Inlägg: 183
|
Postat: mån okt 28, 2002 09:21 Rubrik: |
|
|
Jag är mer stolt över att Svullo håller på gnaget, och Tommy Nilsson för katten....
P |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Oa Dubbel Forumjunkie

Registreringsdatum: 01 november 2002 Inlägg: 5644 Från: Agrara TransLingvistiska AllmänSpexeriet i Skövde
|
Postat: sön jun 27, 2010 07:15 Rubrik: Re: Turkturk |
|
|
| Qaryn skrev: | | För övrigt finns det en bild av mej vid Gyllene hornet iförd "slöja" som bevis. Vem vet, ni kanske får se den nån gång. |
Kan inte erinra mig att vi har fått det, så det är nog hög tid nu.
 _________________ "Ha, då fönstret upp jag kastar, in en älg i rummet hastar -
Ståtligt djur med mystisk uppsyn! Sekler skönjas ju däri."
-ur Älgen av Edgar Allan Poe |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet Du kan inte bifoga filer i detta forum Du kan ladda ner filer i detta forum
|
|